سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دوربین مداربسته / تکنولوژی و اخبار دوربین مداربسته

فناوری به کار رفته در شیشه هوشمند

    نظر
 

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

امروز شما رو با یکی از فناوری های جذاب در صنعت شیشه سازی آشنا می‌کنیم و به طور کامل راجب این فناوری و همینطور آینده آن مطالب مهمی را شرح خواهیم داد ، Smart glass یا شیشه هوشمند یکی از جدیدترین فناوری‌ها در صنعت شیشه سازی است، در ادامه به این می پردازیم که شیشه های هوشمند چه نوع شیشه‌هایی هستند.

 

شیشه هوشمند چیست؟

شیشه هوشمند در واقع از نظر جنس شیشه تفاوتی با شیشه های معمولی ندارد ولی در این شیشه ها تکنولوژی ای بکار رفته که باعث می شود به صورت دلخواه حالت شیشه را از شفاف به مات و همین‌طور بالعکس تغییر داد.

اجزای تشکیل دهنده شیشه های هوشمند

شیشه های هوشمند از 4 قسمت اصلی تشکیل شده اند که شامل : 1- شیشه 2- میکروفیلم های هوشمند 3-اینورتر برق 4- ریموت کنترل

 
 

نحوه کارکرد شیشه هوشمند

عملکرد این شیشه ها به این شکل است که در روی شیشه یا ما بین شیشه لایه ای از میکروفیلم بکار رفته است، شیشه‌هایی که میکروفیلم روی آن ها وجود دارد را شیشه هوشمند برچسبی می گویند و شیشه هایی که میکروفیلم ما بین شیشه قرار دارد را شیشه‌هوشمند لمینت می‌نامند، در داخل این میکروفیلم ها تعداد بسیار زیادی یون کروم وجود دارد، با استفاده از برقی که به این میکروفیلم ها متصل است دستور مات یا شفاف شدن را می‌شود صادر کرد، به این شکل که وقتی برق متصل است یون های کروم به صورت خطی و منظم در کنار هم قرار دارند و شیشه کاملا شفاف است و بعد از قطع شدن برق به وسیله ریموت، یون‌های کروم نظم خود را از دست داده و پراکنده می‌شوند و در این حالت شیشه مات خواهد شد.

اینورتر برق شیشه های هوشمند

برای  کنترل میزان برق شیشه ها باید از دستگاهی به نام اینورتر استفاده شود، کار این دستگاه این است که برق را از ولتاژ 220 به 48 یا 60 ولت تبدیل می‌کند و کار دیگر آن دریافت دستورات از ریموت کنترل است که با اطاعت از آن برق را قطع یا وصل می کند.

شیشه هوشمند برچسبی یا لمینتی

همانطور که قبلا توضیح دادیم میکروفیلم ها یا در داخل شیشه استفاده خواهند شد یا در روی شیشه،  به شیشه‌هایی که لایه میکروفیلم در روی آنها استفاده شده شیشه هوشمند برچسبی می گویند، از لحاظ عملکرد شیشه های هوشمند پشت چسب دار با نوع دیگر تفاوتی وجود ندارد ولی نسبت به یک دیگر دارای معایب و مزایایی می باشند ، در نوع برچسبی به دلیل این که لایه میکروفیلم در فضای باز قرار دارد همیشه در معرض گرد و غبار ، ضربه ، آّب خوردگی ، نور مستقیم آفتاب و اتفاق های این چنینی است، این امر موجب می شود که از عمر این شیشه کم شود و دقت در نگهداری آن بالا رود ولی شیشه های هوشمندی که میکروفیلم در داخل قرار گرفته است دیگر نگرانی از این موضوع را ندارند ، ولی در شیشه های هوشمند لمینت استفاده از طرح های مختلف میکروفیلم در داخل آن ها سخت است و به راحتی نمی‌شود  طرح های مختلف را در آنها پیاده سازی کرد ولی مزیت شیشه های هوشمند برچسبی این است که شما به راحتی طرح های مورد نظر را میتوانید بر روی آن شکل دهید.

در شیشه های هوشمند لمینت میکروفیلم مابین شیشه قرار گرفته و باعث شده است که این نوع دارای دوام ، زیبایی ، کیفیت و طول عمر بیشتری نسبت به نوع برچسبی را داشته باشد ، شیشه های هوشمند لمینت را می توان در مکان هایی مانند حمام ، درب های اتوماتیک ، پنجره ها ، استخر ها و پارتیشن اداری و ... استفاده کرد و دلیل آن هم این است که این شیشه به صورت واتر پروف ، آنتی یو وی و آنتی استاتیک است و مقاومت و کارایی لازم را در مکان هایی که گفته شد را داراست.

کاربرد های شیشه های هوشمند

خب تا الان  به طور کامل توضیح دادیم که شیشه‌هوشمند چیست و انواع مختلف آن را شرح دادیم در ادامه می‌پردازیم به این که این شیشه ها را میتوان در کجا ها به کاربرد.

شیشه‌هوشمند در پنجره ساختمان

در ساختمان هایی که از نمایه شیشه ای استفاده شده است ، حدود یک سوم انرژی از طریق این پنجره ها هدر می روند در ابتدا برای جلوگیری از این موضوع در ساختمان ها با نمایه شیشه ای از شیشه های دودی استفاده می‌شد، استفاده از این شیشه ها به دلیل اینکه تک حالته می باشند ، بعد از رفتن خورشید همچنان حالت شیشه ها دودی می‌باشد و داخل ساختمان ها را دلگیر می کند و این که در فصول سرد نور خورشید نمی تواند به طور کامل به داخل ساختمان بتابد و از ورود نور و گرما جلوگیری می کند، با استفاده از پنجره های هوشمند می‌توان به صورت خودکار نور و گرمای خورشید را مدیریت کرد.

شیشه هوشمند در حمام و سرویس های بهداشتی

به دلیل لوکس بودن این شیشه ها استفاده از آن ها در سرویس ها و حمام های هتل ها و همی‌نطور منازل رواج خوبی دارد، همچنین در کشورهای پیشرفته مانند ژاپن از این فناوری در سرویس های بهداشتی عمومی نیز استفاده می‌شود.

شیشه های هوشمند در اداره ها

در ادارهها برای پارتیشن‌ها و همین‌طور اتاق های فکر و اتاق های جلسات از شیشه های هوشمند استفاده می‌شود. گاهی برای جلسات نیاز به ایجاد یک حریم خصوصی امن است که بعد ازاتمام آن این حریم برداشته شود، شیشه های هوشمند گزینه خوبی برای ایجاد این نوع حریم خصوصی است.


 

شیشه های هوشمند در بیمارستان ها

استفاده از پارچه و پرده ها در مکان هایی مانند بیمارستان ها برای ایجاد حریم خصوصی بسیار رایج است حال آن که این منسوجات بهترین جا برای رشد میکرب‌ها و ویروس‌ها است و سالانه بعد از چندین بار شستن این منسوجات ده‌ها و صد‌ها تن از این پارچه‌ها روانه زباله‌های بیمارستانی می‌شوند و موجبات آلودگی محیط زیست را فراهم می‌آورند.

اگر به جای پرده های پارچه ای از شیشه های مات معمولی استفاده شود و برای بیمار حس انزوا و تنهایی ایجاد می‌کند، از همین رو استفاده از شیشه های هوشمند باعث می شود تا کادر درمان در صورت نیاز شیشه ها را مات کرده و بعد از انجام فعالیت خود شیشه ها را به حالت عادی برگردانند و همین‌طور ضد عفونی کردن این شیشه‌ها نسبت به پارچه ها سریع تر، راحت تر و کم هزینه‌تر‌ند.

ایده‌های شیشه‌های هوشمند و دنیای هوشمند آینده

شیشه‌های هوشمند و قابلیت‌ کنترلی آنها به شدت در پروژه‌های IOT یا اینترنت اشیا و یا خانه‌ ها و ساختمان‌های هوشمند می‌تواند کاربرد داشته باشد. در یک دفتر فلت یا محیط کاری اشتراکی همیشه مشکل صحبت با تلفن وجود دارد بسیاری افراد دوست دارند در جایی به دور از چشم دیگران به مکالمه خود بپردازند به خصوص که این روز‌ها جلسات تصویری بسیار زیاد شده است.

فقط کافی است از یک دوربین مداربسته مجهز به فناوری‌های AI یا تشخیص تصویر استفاده کنید و خروجی آلارم این دوربین‌ها را به اینورتر شیشه‌ هوشمند اتاق مکالمه وصل کنید. هر وقت کسی در محدوده این دوربین‌ها قرار بگیرد شیشه‌های اتاق مکالمه مات می‌شوند و می‌توانید با خیال راحت به مکالمه خود بپردازید.

کسانی که علاقه زیادی به پرورش گل و گیاه آپارتمانی دارند، همیشه با مشکل بالا رفتن میزان نور در ساعت‌های خاصی از نور رو به رو هستند. همان اندازه نور کم به گیاهان شما آسیب می‌رساند نور زیاد هم سبب می‌‌شود گیاهان شما دچار سوختگی شوند.

حالا یک فتوسل قابل تنظیم به میزان نور را به کنترلر شیشه‌های هوشمند خانه خود وصل کنید و میزان نور را بر اساس نور مورد نیاز گیاهان خود تنظیم کنید در ساعت‌هایی که نور شدیدی که سبب سوختن برگ‌های گیاه شما می‌شود، به درون می‌تابد شیشه‌ها مات هستند و از شدت نور می‌کاهند و بعد که نور مایل و ملایم‌تر شد شیشه‌های پنجره شفاف می‌شوند و می‌توانند نور را به درون راه دهند.

این ایده برای خانه‌هایی که در شب مشرف دارند نیز قابل اجراست و دیگر لازم نیست همیشه پرده های خانه را بکشید تا درون خانه دیده نشود شیشه‌ هوشمند مجهز به سنسور نور به راحتی این کار را انجام می‌دهد.

در پروژه‌های اینترنت اشیا گجت‌های بسیار زیادی برای پایش رشد و رطوبت گیاهان وجود دارد و با هماهنگ شده شیشه‌های هوشمند با این گجت‌ها به راحتی می‌توان بازدهی آنها را بالا برد.

  1. دوربین مداربسته
  2. قیمت دوربین مداربسته
  3. خرید دوربین مدار بسته
  4. قیمت دوربین مدار بسته
  5. دوربین مدار بسته
  6. دوربین مداربسته
  7. قیمت دوربین مداربسته
  8. خرید دوربین مدار بسته
  9. قیمت دوربین مدار بسته
  10. دوربین مدار بسته
  11. دوربین مداربسته
  12. قیمت دوربین مداربسته
  13. خرید دوربین مدار بسته
  14. قیمت دوربین مدار بسته
  15. دوربین مدار بسته

دوربین مداربسته